Know your place and shut your face_5

Cenzúraregiszter

„…a cenzúrázott sajtónak demoralizáló hatása van. A Rossz potenciális forrása, amelytől elválaszthatatlan a képmutatás, és ebből az alapvető hiányosságából ered minden további hibája. A kormány csak a saját hangját hallja, tudja is, hogy csak a saját hangját hallja, de mégis azzal áltatja magát, hogy a nép hangját hallja, és megköveteli az emberektől, hogy ők is elfogadják ezt az önámítást. Az emberek elmerülnek a politikai babonákban, részben belesüppednek a hitetlenségbe, vagy teljesen elfordulnak az állam ügyeitől, magánemberek gyülevész tömegévé válnak. Mivel a szabad írást törvénytelennek kell tekinteniük, hozzászoknak ahhoz, hogy a törvénytelent szabadnak, a szabadságot törvénytelennek tekintsék. Így pusztítja el a cenzúra az állam szellemét.” (Karl Marx, 1842)

Friss topikok

Címkék

A Cenzúraregiszter 2012. január 1-e óta figyeli a sajtószabadság helyzetével kapcsolatos fejleményeket. Bajomi-Lázár Péter szubjektív szemléje, sajtóhírek alapján.

2012.02.14. 08:04 Cenzúraregiszter

2012. február 14. hétfő (Szájer vs. Kroes)

2012. február 14-én a CNN – a HVG online megkeresésére – válaszolt Orbán Viktor összeesküvés-vádjára, amely szerint a hírcsatorna elfogult tudósításaival részt vett a magyar miniszterelnök elleni nemzetközi „puccskísérletben”. A televízió képviselője elmondta: több ízben kértek interjút a magyar miniszterelnöktől, ám az eddig nem nyilatkozott nekik.

Ugyanezen a napon az Origó arról számolt be, hogy Szájer József nyílt levélben bírálta Neelie Kroes-t. A Fidesz európai parlamenti képviselője azzal vádolta a médiaügyi biztost, hogy az „kilépett az Európai Bizottságtól joggal elvárható pártsemleges szerepből”. Szájer szerint lehet, hogy Magyarországon fejletlen még a demokratikus politikai kultúra, de itt legalább egyetlen politikust sem gyilkoltak meg a nyílt utcán, nem úgy, mint Hollandiában. Azt írja továbbá, hogy a Klubrádió elnyert frekvenciáját még a régi, „baloldali vezetésű médiahatóság” ítélte meg „szabályellenesen ... súlyos pártpolitikai elfogultsággal a katolikus rádió ellenében”.

Szájer képviselő leveléből nem derül ki, mi köze Pim Fortyn meggyilkolásának a magyarországi romák (Kroes által korábban felemlegetett és Szájer szerint cáfolt) hátrányos helyzetéhez vagy a Klubrádióhoz. Talán az az eszmefuttatás sem állja meg a helyét, hogy ha Hollandiában problémák vannak, akkor jobb, ha a hollandok nem bírálják Magyarországot. Ez ugyanis nem más jelent, mint azt, hogy ha nálatok pocsék a helyzet, akkor nálunk miért ne lehetne az – ami a Cenzúraregiszter szerint nem elég meggyőző érv. Az Európai Bizottság biztosa egyébként nem a nyugat-európai kormányok teljesítményéhez, hanem normatív elvárásokhoz képest bírálta magyar kormány politikáját.

Vitatható Szájer Klubrádióval kapcsolatos felvetése is, mert a rádióállomás ügyét csak kontextusában lehet vizsgálni. Az pedig úgy fest, hogy miközben a demokratikus ellenzéki erőkkel rokonszenvező állomás az utolsó kormánykritikus hang az éterben, több, a kormányhoz lojális állomás is működik; ilyen a Lánchíd Rádió – és a Kossuth Rádió. A közszolgálati rádió Esti Krónika című műsorában ugyanis így néz ki a politikai erők megszólalási aránya az NMHH ugyanezen a napon közzétett, de a hatóság honlapján még nem olvasható kvantitatív tartalomelemzése szerint: kormány: 11,2 %, Fidesz: 43,4 %, KDNP: 4,1 %, MSZP: 17,2 %, Jobbik: 11,2 %, LMP: 10,1 %. (Az NMHH csak a klasszikus hírműsorokat méri, de nem monitorozza például a Vasárnapi Újságot, amely mind napirendjében, mint az ügyek keretezésében a jobboldal szócsöveként működik. A legutóbbi, február 12-ei műsorban például Orbán Viktor évértékelőjéről volt szó; Tőkés László a határon túli magyarok autonómiájáról beszélt; Bogár László közgazdász "Valutaalap, verőlegények, védelmi pénz - mennyire diktálhat egy szuverén államnak a globális pénzhatalmi rendszer?" címmel a globális pénzhatalomról értekezett, és szó volt még a kommunista múlt bűneiről, valamint egy püspök is megosztotta gondolatait a hallgatókkal. A mostani kormányzattal szemben kritikus liberális hangok egyetlen esetben sem szólaltattak meg.)

Bár a Klubrádió és a katolikus állomások szembeállítása nehezen értelmezhető, talán az sem mellékes, hogy katolikus állomásból több is van az országban: ilyen a Mária Rádió és a Magyar Katolikus Rádió. Ezek mellett a már említett Kossuth Rádió is rendszeresen szerepet vállal a katolikus és általában a keresztény eszmék terjesztésében. (És bár a tárgyhoz nem tartozik szorosan, érdemes felvetni a kérdést: ha a magyar közszolgálati médiában van vallásos műsor, miért nincs – a sokszínűség jegyében – ateista is? Ismert, hogy például a BBC rendszeresen megszólaltatja a harcos oxfordi ateistát, Richard Dawkins-t, az „istenhipotézist” cáfoló Isteni téveszme című tudományos bestseller szerzőjét.)

Szólj hozzá! · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://cenzuraregiszter.blog.hu/api/trackback/id/tr844103575

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Le Monde: Magyarországon a hatalom korlátozza a baloldali médiát 2012.02.16. 11:16:01

A francia lap szerint Orbán Viktor „gazdag barátaival” szerteágazó médiabirodalmat épített ki az országban. A cikk szerzője kitért a Klubrádió megszüntetésére, mely a lap szerint a szólásszabadság szimbólumává vált az országban.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.